Postgebouw in Begijnendijk voorzien van Kurkvloer

Afbeelding Postgebouw in Begijnendijk 1

Als men denkt aan het bevloeren van een openbare ruimte, dan is het logisch dat men niet meteen overweegt om kurk te installeren. Nochtans is het net dat wat men deed bij de renovatie van het postgebouw in het centrum van Begijnendijk. Daar werd een ruimte van een kleine honderd vierkante meter groot voorzien met Wood-O-Floor. Deze vloer bestaat uit een slijtvaste toplaag op een designlaag van echt hout, die rust op een veerkrachtige en isolerende 3mm dikke kern van kurk. Dat kurk rust op zijn beurt op een zware HDF-kernplaat die zorgt voor stabiliteit, een balansdrager en helemaal onderaan nog eens een contactgeluiddempende rugzijde van kurk.

Kurk voorzien door Engels conceptbureau

Waarom werd er uitgerekend voor een Postgebouw gekozen voor dit product? Daarvoor gingen we ten rade bij het architectenbureau PLANET INTERIOR uit Herentals, waar we spraken met architect Marnik Croux, Bertrand Matkoski van Amorim dat de Wicanders leverde en luc De Pauw, de uit Knesselare afkomstige plaatser.

Als we Marnik Croux consulteren, dan blijkt dat de keuze voor kurk er kwam op voorschrift van het Engelse conceptbureau FINCH, dat na een internationale wedstrijd de restyling van alle gebouwen van De Post in Belgë naar zich toehaalde Finch bepaalde dat er een egaal beeld moest ontstaan in alle vestigingen van De Post. Daartoe schreef het voor dat er verlijmde kurk met een slijtvaste toplaag moest geplaatst worden.

Afgestapt aan lijmvoorschrift

'wij gingen op zoek naar de best mogelijke praktische vertaling van het concept dat Finch had bepaald', verduidelijkt Marnik Croux van het uit 16 werknemers bestaande architectenkantoor Planet Interior, dat ook verantwoordelijk is voor de aanpak an alle Fortiskantoren in Belgïe en dat daarnaast ook heel actief is op de privé-woningsmarkt. 'Onze oplossing moest het beeld respecteren dat naar voor geschoven was door dit bureau, maar moest vooral ook praktisch zijn. Zo beslisten we uiteindelijk om het voorschrift om lijm te gebruiken te negeren, maar kozen ze integendeel voor een zwevende plaatsing. Gebruikten we lijm, dan riskeerden we immers niet alleen vochtproblemen, maar bestond er ook kans dat er een verkleuring ontstond van de toplaag. Bij een project als dit konden we dat absoluut niet riskeren, zeker omdat de aan veel trafiek onderhevige bevloering minstens een aantal jaren mee moet kunnen.' Planet Interior stelde vast dat Wicanders(Amorim) perfect voldeed aan de gestelde eisen. na een openbare aanbesteding kwam Wicanders dankzij zijn enorm slijtvaste PVC-toplaag als veruit beste keuze naar voor, bovendien beschikte het product over nog een andere extra troef; dankzij de kurken kreeg de vloer tevens bijzondere akoestische eigenschappen.

'Eén van de belangrijkste voorwaarden was dat er een heel stille vloer zou gelegd worden, vooral dan omdat een kantoor als dit heel veel trafiek moet aankunnen, zonder dat de vloer er al na korte tijd niet meer uitziet', haakt Bertrand Matkoski in. 'Bovendien moest het te plaatsen product ook zorgen dat de ruimte een toegevoegde waarde kreeg, en dat er een perfecte aansluiting kwam met een bestaande stenen vloer, waarbij de vloer toch een zo hoog mogelijke natuurlijke uitstraling behield. Er moest, met andere woorden, een zeker cocoongevoel opgeroepen worden, waarbij de klant terechtkwam in een warme, gezellige omgeving, met de nadruk op het natuurlijke. Een andere dwingende voorwaarde kwam er voor het onderhoud. Dat onderhoud moest zo makkelijk mogelijk kunnen gebeuren.'

De oplossing vond men dus bij Wicanders. Deze vloer beschikte immers over zowel de esthetische als de technische voordelen waarnaar de architect op zoek was.

Zwevende plaatsing

'Eén van de grootste voordelen is de zwevende plaatsing aan de hand van een uniek, lijmloos te instaleren Corkloc systeem', gaat Bertrand Matkoski verder. 'Deze installatiemethode heeft diverse interessante eigenschappen. Zo is de vloer meteen na de plaatsing beloopbaar, wat zeker in de projectbouw een niet te versmaden voordeel is. Bovendien zorgt het systeem er ook voor dat het niet uitmaakt waar men begint met de installatie van de vloer. De ruimte kan deel voor deel gelegd worden, zonder dat er een grote verhuizing in gang wordt gezet, ideaal dus voor shop-in-the-shop-concepten.
Bovendien is er ook nog de antistatische antislip toplaag. Stofzuigen en het hanteren van een uitgewrongen mop, samen met de aanbevolen Wicanders ondershoudsproducten, dat volstaat om de vloer schoon te houden. Wicanders Cork O-Floor en Wood-O-Floor hoeven dus nooit meer geschuurd of gelakt te worden.'

De keuze viel uieindelijk op een vloer uit de Wood-O-Floor serie 3000. Dit is een vloer met een dessinlaag van echt hout, onder de slijtvaste PVC-toplaag, die rust op de 3mm dikke, extra egaliserende en isolerende kurkonderlaag. Deze vloer beschikt over de hoogst mogelijke classificatie op zakelijk vlak, een klasse 33, en kan voor industriële toepassingen bovendien uitpakken met een klasse 42.

Plaatser Luc De Pauw stond in voor de praktische handeling van het project. Hij stelde onder meer vast dat de plaatsing bijzonder snel ging.

Krappe termijn van uitvoering

'Voor de afwerking moesten we een bijzonder krappe termijn van uitvoering aanhouden"" , stelt Luc De Pauw, die als parketteur min of meer een buitenbeentje is omdat hij alle mogelijke vloeren plaatst die geen steen zijn. Diens bedrijf dat nu ongeveer vijftien jaar bestaat, is voor ongeveer negentig procent actief op de projectmarkt en bestaat uit acht werknemers. Luc De Pauw niet inbegrepen. 'In totaal beschikten we over amper tweeënhalve dag omdat we anders de overige werkzaamheden zouden hinderen en omdat er onder meer nog schilderwerken moesten gebeuren. Dat zorgde na de plaatsing voor nog wat extra werk. Eenmaal de vloer gelegd, moesten we immers zorgvuldig afdekken, iets wat we steeds zelf doen om ons in te dekken tegen beschadigingen die naderhand gebeuren en waar wij niets mee te maken hebben. Hoe vlug immers laat men niet een scherp voorwerp vallen, waarbij de toplaag van een vloer doorprikt of ingedeukt wordt?'
Luc De Pauw werd geconfronteerd met maar liefst drie verschillende ondergronden.
'Voor we begonnen zagen we dat er gedeeltes oude chape waren, beton en nieuwe chape. Dat maakte dat we met de eigenschappen van die drie ondervloeren rekening moesten houden en dat de keuze voor zwevende plaatsing eigenlijk de enige juiste was', vertelt hij. 'Er waren ook enkele extra moeilijkheden. Zo moest er aan de ingangsdeur een strook keramische tegels worden geplaatst terwijl er aan diezelde deur een uitsparing voor een vloermat moest worden voorzien.'

Bijverwarmen met bouwblazers

Voor hij kon beginnen, waren er enkele voorwaarden, waaraan voor een ideale plaatsing moest worden voorzien. Zo was het niet alleen nodig om alles weg te halen wat niet vast zat, maar moest er ook voor gezorgd worden dat de ruimte warm genoeg werd voor een plaatsing volgends de regels van de kunst.

'Om de minimaal vereiste vijftien graden Celsius te halen, moest er bijverwarmd worden met bouwblazers', verduidelijkt Luc De Pauw. 'Om de vijften graden te halen, bleek het wel nodig om de ruimte in secties op te delen. We scheidden daarom de twee delen af. Zodat we niet telkens de volledige ruimte moesten opwarmen.'
Bij de planning van het wek maakte Luc De Pauw handig gebruik van het weekend. Hij begon op vrijdag met het voorstrijkwerk en het vlak maken van de bestaande dekvloer, zodat hij op maandag onder perfecte omstandigheden verder kon werken.
'De vrijdag haalden we eerst een te hoog stuk beton weg, vulden we daarna de grootste putten uit met een sneldrogende vulmassa en egaliseerden we daarna de volledige oppervlakte', vernemen we. 'Hier viel de keuze op materialen van Unipro, daar die sneldrogend zijn en toelaten om een bestaande dekvloer op één dag volledig uit te vlakken. Dit geheel kon het hele weekend lang drogen. Op maandag begonnen we met de creatie van een dampscherm door het aanbrengen van een PE-folie, die dampdicht afgekleefd werd en die opgetrokken werd achter de plinten, zodat de damp nog kan ontsnappen. Nog op maandag begonnen we met de plaatsing van de vloer, waarbij we rond dinsdagmiddag de gestelde afwerkingstermijn haalden.'
Na de plaatsing van de vloer, waarbij schuren niet nodig was omdat de vloer volledig van fabriek afgewerkt was, maakten Luc De Pauw en diens team ook nog gebruik van Wicanders W-2000, een tweecomponent polyurethaanvernis. Daar hadden ze een heel specifieke reden voor.

Aanbrengen speciale 2K PU-vernis

Bernard Matkoski haalt graag nog enkele extra voordelen aan van Wood-O-Floor en Cork-O-Floor, die in Begijnendijk niet tot hun recht kwamen.
'Omdat je werkt met fineerhout, kan je soorten gebruiken die anders niet geschikt zijn voor parket', stipt hij aan. 'In dit geval werd er gewerkt met een klassieke kersen breedstrook, maar het is ook mogelijk om met een 'onmogelijke' houtsoort als, bijvoorbeeld, perelaar te werken. Daarnaast kan je ook heel breed gaan. Wat hier eveneens niet gebeurd is, is dat er patronen kunnen gemaakt worden en dat de mogelijkheid bestaat om een logo onder de slijtlaag te brengen.'

Postgebouw in Begijnendijk » fotogalerij

Afbeelding voor Postgebouw in Begijnendijk Parket De Pauw Afbeelding Postgebouw in Begijnendijk 2
Afbeelding voor Postgebouw in Begijnendijk Parket De Pauw Afbeelding Postgebouw in Begijnendijk 3
Afbeelding voor Postgebouw in Begijnendijk Parket De Pauw Afbeelding Postgebouw in Begijnendijk 4
Afbeelding voor Postgebouw in Begijnendijk Parket De Pauw Afbeelding Postgebouw in Begijnendijk 5

Interesse om uw project uit te voeren zoals in dit pers-bericht?
Neem vrijblijvend contact op!